.


Assignatura d'Educacció Plàstica i Visual 4t ESO

domingo, 3 de julio de 2011

TEMA 9. NOSALTRES COOPERAM. LA PUBLICITAT.

ACTIVITAT
NOSALTRES COOPERAM
Unitat didàctica 9. Nosaltres cooperam. La publicitat

“L'aire que respirem és un compost de nitrogen, oxigen i publicitat”
Robert Guérin

1a a 2a SESSIÓ. Explicació teòrica dels conceptes.

La publicitat

·Fonaments i funcions de la publicitat.

La publicitat és una forma de comunicació que pretén donar a conèixer productes o serveis, idees o institucions, per mitjà de missatge publicitaris, amb els objectius fonamentals d'informar els productes i fer sentir la necessitat de comprar-los. En tot procés de comunicació publicitària intervenen quatre parts fonamentals: l'anunciant, l'agència publicitària, els mitjans de comunicació i el públic a qui va destinat el producte o servei.
- Funció informativa. Dóna a conèixer de l'existència d'un producte o missatge. Aquesta informació es dóna de manera parcial, tendenciosa, difonent sempre aspectes positius.
- Funció persuasiva. Consisteix en la difusió de missatges motivants, que aspira influir al subjecte i les seves decisions.
- Funció financera. Gràcies a la publicitat es financen els mitjans de comunicació de masses.
- Funció unificadora. A causa de la difusió massiva i reiterada, la publicitat unifica criteris, ideologies, modes, ...
- Funció evasiva. la publicitat ens mostra un món diferent, on viuen personatges perfectes i feliços. Aquest espectacle atrau i relaxa la ment del futur consumidor i aconsegueix que assimili el missatge de manera més directe.

· Mitjans, suports i formats publicitaris.
Segons el mitjà de comunicació que els reprodueixi, els missatges publicitaris poden ser auditius, visuals o audiovisuals. Perquè un missatge publicitari compleixi el seu objectiu amb eficàcia calen els mitjans, els suports i els formats publicitaris.
· Els mitjans publicitaris son els canals de comunicació que s'encarreguen de transmetre els missatges publicitaris.
· Els suports publicitaris són els vehicles que fan servir els mitjans o canals de comunicació per transmetre els missatge publicitaris. Per exemple les cadenes de ràdio i televisió, les pàgines dels diaris o revistes o les lones per a façanes.
· Els formats publicitaris són les diferents modalitats o maneres de presentar un missatge publicitari en els diversos mitjans i suports.






· El missatge publicitari.

El disseny gràfic publicitari s'ocupa de la publicitat que es realitza a través de cartells o altres superficies impresses. Les més destacables són els anuncis, els fullets, els cartells, els catàlegs i les targetes. L'èxit d'aquest disseny radica en la creació d'un misstage llegible i impactant, en el qual el text i els elements gràfics estiguin equilibrats.

. Elements i composició dels missatges.

· El text. Inclou tant els titulars, el textos explicatius com els eslongans de tancament. El dissenyador és qui seleciona les tipografies i els colors buscant sempre aconseguir la màxima eficacia comunicativa i la mayor capacitat de persuasió.
· La imatge. A la publicitat trobem tanta imatges gràfiques com fotogràfiques. Aquestes últimes es fan servir amb més freqüència a causa del grau d’iconicitat o de semblança que tenen amb la realitat.
La imatge gràfica, fonamentalment en el dibuix, aporta un estil determinat al producte. Si el dibuix és realista pot servir per exagerar-ne les qualitats; si és clàssic, realçarà el caràcter artesanal; si és abstracte o contemporani, destacarà la modernitat i funcionalitat de l’objecte.
· El logotip és el distintiu de la marca del producte.






La composició visual del missatge.

Els elements visuals d'un anunci publicitari s'ha d'organitzar especialment per crear una línia de corregut visual adequada, perquè es comprengui amb claredat i rapidesa el
contingut de l'anunci. El dissenyador publicitari aconsegueix aquest objectiu utilitzant els criteris estètics i els recursos propis de la composició artística. Esquema compositiu, forma, ritme, textura i color.
La jerarquia espacial és determinant en la composició de l'anunci.
Els titulars solen situar a la part superior cap a la dreta, perquè la vista se sent més atreta per aquesta zona de la superfície compositiva i en aquest punt comença la línia de recorregut visual.
La imatge, que sol constar d'un model i del producte anunciat, se situa al centre o a les diagonals, amb l'objectiu d'embolcallar la vista i provocar que es desplaci entre els dos elements.
Els textos es poden situar sota el titular o en espais lliures de textures. I l'eslògan i la resta dels elements de la firma, a la part més baixa de l'anunci, on actuen de suport visual dels
altres elements.



El discurs denotatiu i connotatiu.

-La denotació és el que literalment ens mostra una imatge, la qual cosa percebem, tots els seus elements observables, el punt, la línia, forma, textura, color, llum, composició, format,enquadrament angulació.... El discurs denotatiu d'una imatge és una descripció objectiva del que percep la nostra vista, la qual cosa realment hi ha en la imatge, sense incorporar valoracions personals. És igual per a tots els receptors.
-La connotació no ens és mostrada, no és directament observable ni és igual per a tots els receptors. És una lectura subjectiva, la qual cosa la imatge ens evoca en la ment a nivell individual. Hi ha tantes lectures connotatives com a receptors Hi ha imatges que poden tenir un significat similar per a moltes persones, en canvi unes altres tenen un caràcter més obert i es poden interpretar de diferent manera per diferents receptors. El poder d'evocació d'una imatge no és igual per a tothom, depèn de les experiències prèvies de la persona , del context, de la ideologia, el nivell cultural...
Els missatges publicitaris fan ús del poder d'evocació de les seves imatges, intenten captar a l'espectador per la via emocional, evocant moltes vegades subliminalment sentiments, sensacions....




· Rols i estereotips.

És evident que la publicitat pot influir en els costums i actituds de la població. La publicitat actua agressivament sobre els consumidors amb la finalitat de mantenir unes pautes
de comportament. Els missatges publicitaris contenen rols socials que acaben condicionant la nostra conducta. Sovint, la publicitat perpetua una sèrie d'estereotips que tradicionalment s'han adjudicat als homes, les dones, els nens o els ancians.
La publicitat imposa a més, a homes i dones un cànon de bellesa difícil de seguir, la qual cosa pot convertir-se en un missatge discriminatori per a aquelles persones que no s'ajustin
al mateix quan es presenta com un requisit necessari per triomfar en el social o el sexual.
· La dona en la publicitat: la dona apareix sovint tractada segons plantejaments sexistes, així se li assignen diferents rols molt marcats com destinatària de productes de bellesa o de neteja, com a objecte decoratiu, sexual a eficient mestressa de casa.
· La Joventut en la publicitat: La publicitat proposa una joventut dinàmica , alegre i amb un gran poder adquisitiu. És necessari que els joves sàpiguen analitzar aquests trucs publicitaris per poder tenir una actitud crítica cap a la publicitat.
· El nen en la publicitat: Compleix una doble funció en el llenguatge publicitaris, per vendre productes als adults, utilitzant la seva tendresa, simpatia i ingenuïtat; i com a destinatari de productes alimentaris o joguines.






Recerca i anàlisi d'anuncis publicitaris per internet, diaris o revistes (publicació al blog). 

· Analitza les següents figures retòriques
utilitzades en els següents anuncis i cerca
alguns exemples amb els mateixos o
diferents recursos.
En la publicitat és tan important el que es diu
com la forma en la qual es diu. La imatge
publicitària uneix a la seva funció
d'informació i convicció, la funció estètica.
El seu poder de comunicació i atracció es
basa en l'ús dels recursos expressius i en la
retòrica de la imatge i el text. La publicitat
no ens presenta els productes tal com són
sinó que ens dóna una visió subjectiva i
alterada dels mateixos.
La personificació consisteix en atribuir característiques humanes
a coses i animals


En la metàfora visual, la imatge d'una realitat substitueix la
d'una latra per apropiar-se'n les qualitats.
La sinècdoque consisteix en mostrar la part d'una imatge com si
fos la cosa completa.


La comparació. Per explicar les característiques d'una cosa
sovint es diu que és com altra, es a dir, es comparen.



Analitza un anunci seguint el guió següent:
1 GENERALITATS: Producte, marca i mitjà que el difon
2 TEXT: Eslògan, Cos del text, peu, situació del text, tipus i mida de la lletra
3 IMATGE: tipus d'imatge, color, textura i composició
4 INTERPRETACIÓ: intenció de l'eslògan (motivacions), significat de la imatge (explicació de les raons que justifiquen el



3a SESSIÓ. · Explicació i plantejament de l'activitat “Nosaltres cooperam”.Visualització del treball de “publicitarios implicados”. Recercad'ONG's que treballin en les Illes Balears, colaboració ambl'assignatura d'educació eticocívica. Divisió en petits grups . Selecció d'una ONG i elaboració del Briefing.

Activitat “ Nosaltres cooperam”. Creació d'un cartell publicitari para una ONG que treballi a les illes Balears, emprant correctament els elements i recursos del llenguatge
publicitari.

Publicitaris Implicats neix al juny de
2004 de la mà de Richard Wakefield amb
l'objectiu d'oferir serveis de comunicació a
les ONG’s o Associacions amb menys de
5.000 socis; sense pressupost per a accions
publicitàries o de promoció amb les quals
podrien donar-se a conèixer, difondre la
seva activitat i aconseguir socis per a la
seva causa.
http://www.implicados.org/





El briefing és un document que conté tota
la informació que l'agència necessita saber
abans d'eleborar una campanya publicitària.
Per tant, la informació que conté el briefing
condiciona el treball creatiu.
L'elaboració del Briefing correspon al
departament de màrqueting de l'anunciant.
Un vegada aquest departament té el briefing
elaborat, el lliura a l'agència de publicitat.
Es considera que aquest és el punt de partida
d'una campanya de publicitat.

- Empresa anunciant. Informació exhaustiva que permeti a l'agència el coneixement de l'empresa anunciant.
- Producte: Informació exhaustiva de tot el que faci referència al producte que ha de protagonitzar la campanya.
- Competència: Informació exhaustiva de totes les marques que són competència directa o indirecta del producte.
- Mercat: Informació exhaustiva de tot el que faci referència al mercat on ha de competir el producte protagonista de la campanya de publicitat.
- Consumidor: Informació exhaustiva del consumidor del producte: característiques, costums, estils de vida o motivacions de compra.
- Objectius de màrqueting: Informació sobre el que l'empresa vol aconseguir com a resultat final de la seva activitat
- Objectius de la publicitat: Informació concreta sobre el que ha d'aconseguir la publicitat
- Terminis, pressupost i altres recomanacions especials. Informació sobre el temps de què es disposa per a crear i difondre la campanya publicitària i dels diners que hi ha per a fer-ho. Informació sobre restriccions o obligacions especials que l'enunciant o la llei demana que tingui la campanya.

Per inspirar-se:











ONG's Illes Balears
·Mans Unidas. http://www.manosunidas.org/.
· Fundació Vicente Ferrer. http://www.fundacionvicenteferrer.org/es/
· Mallorca solidària. http://www.mallorcasolidaria.org/
· Apotecaris solidaris. http://www.apotecarissolidaris.org/cat/principal.php
· Projecte home. http://www.projectehome.com/


4a SESSIÓ. · Repartició de les tasques creatives per a realitzar un anunci gràfic a partir de la informació rebuda del Briefing. Brainstorming, elaboració d'idees i esbossos al diari personal.

5a a 6a SESSIÓ. · Creació del missatge publicitari mitjançant el Gimp.

Eines del gimp

Mida de la imatge
· Imatge
· Mida de la imatge





Eina de selecció de color





Eina de farciment




Eina de text




Eina de tinta






8a SESSIÓ. · Publicació del procés i resultat final al blog. Qüestionaris, exposició oral i visual dels treballs.




AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ DELS APRENENTATGES ADQUIRITS

Després de realitzar l’activitat som o és capaç de:

Si
A vegades
No
Cercar informació per resoldre problemes.




Realitzar correctament una exposició oral i visual.




Elaborar esbossos i idees per resoldre el problema




Realitzar una activitat creativa i correcta al problema plantejat.




Publicar el treball realitzat, informació i idees al diari o blog personal.




Participar activament a l´aula.









Bibliografia
- Ed. Santillana. Educació plàstica 4 ESO. Núñez, L., Barcelona.
- Ed. Santillana. Guia i Recursos 4 ESO. Núñez, L., Barcelona.
- Ed. Cruïlla. Educació visual i plàstica 4t Eso. Calvo , V., Oliva, J. Barcelona 2008.
- Ed. Teide. Dibuix 1r. Conde, Ángel, Barcelona 1993.
- http://erevank.blogspot.com/2010/01/sentenced-to-death.html
- http://www.youtube.com/watch?v=sZczpsoYo2M&feature=related
- http://despuesdeg.com/2008/02/23/somos-hermanos-el-arbol-genealogico/
- http://www.masr.com.mx/la-cruz-roja-no-es-cosa-de-juego/
- http://angelandlemon.blogspot.com/2010/11/pastillas-para-el-dolor-ajeno.html
- http://www.ironmandestination.com/2010/11/intermon-oxfam-trailwalker-una-buena.html
- http://artysmedia.blogspot.com/2007/04/unicef-serviceplan-hamburg.html
- http://www.mallorcaweb.com/web/2423/

No hay comentarios:

Publicar un comentario