.


Assignatura d'Educacció Plàstica i Visual 4t ESO

jueves, 30 de junio de 2011

TEMA 2. THE FAMILY OF MAN

Unitat didàctica 2. The family of man. El dibuix.
La selecció de les imatges que van formar part d'aquesta exposició,
va ocupar a Steichen tres anys.
Ell i els seus ajudants van analitzar més d'un milió de fotografies
de tot el món, mostrant finalment 503 fotografies de 68 països i
273 fotògrafs, homes i dones, aficionats i professionals, famosos i
desconeguts.
El plantejament de l'exposició es va centrar en un recorregut per la
vida de l'ésser humà, des del seu naixement fins a la seva mort,
passant per totes les etapes i esdeveniments que l'envolten: el
naixement, la infantesa, l'educació, la joventut, el treball, la
maduresa, la sanitat, el matrimoni, la vellesa, l'alegria, la tristesa, la
mort, ...
És un gran homenatge a l'ésser humà des d'un punt de vista d'amor
cap a totes les seves manifestacions. Steichen és un humanista que
creu en la bondat de l'ésser humà i així ho vol representar en
l'exposició de la seva vida.


1a SESSIÓ Explicació teòrica dels conceptes.

Conceptes
· El dibuix com a eina.
El dibuix permet configurar
formes i plasmar idees
gràficament; és adequat per
concretar pensaments i projectes
sobre els quals seguir treballant,
en àmbits propis de la creació
artística o disseny.

El croquis


El croquis és un dibuix ràpid i poc elaborat que
plasma la idea en una primera concreció. Es
caracteritza pels traços solts, ràpids i poc
detallats.


L'esbós




L'esbós és un dibuix que serveix com a guia per a
l'execució de l'obra definitiva.


L'estudi





L'estudi és un dibuix d'execució molt
precisa que es fa com a preparació per a
l'obra definitiva.



· Els materials del dibuix.
- El paper.
· Gramatge.
· La textura
· La composició del paper.

 - El llapis de grafit. Llapis
de color.





- El carbonet





- La tinta





- Els pastels





· La línia. La línia com a element
estructurador de la forma: encaix
• 1r Triar l’orientació del paper d’acord amb les
intencions compositives.
• 2n Començarem situant l’eix de simetria.
• 3r Realitzarem els mesuraments pertinents per a
poder proporcionar i els plasmarem amb
línies d’encaix al paper.
• 4t Dibuixarem el contorn i les parts fonamentals
de la forma.
• 5è Donarem volum i corporeïtat a l’encaix.
• 6è Procedirem amb la fase d’acabat del dibuix,
on millorarem els









· El clarobscur. Principals tècniques de
clarobscur.








· Fases d’una
obra.
Esbós, realització
i acabat.






1a Activitat “Jo, tu, ell, ella, nosaltres, nosaltres, vosaltres, vosaltres, ells i elles”. Dibuixos de contorns (20').
1- Els alumnes es col·locaran un enfront de l'altre.
2- Col·locar el paper sobre la taula i fixar-ho amb cinta adhesiva perquè el paper no es mogui mentre es dibuixa.
3- Observar i dibuixar els trets del rostre d'un company sense mirar el paper.
4- Observar els resultats.






2a a 3a SESSIÓ. Explicació teòrica de la proporció a la figura i rostre humà.

· La proporció en la figura
i el rostre humà. Cànons
de la figura humana en les
diferents cultures.
La proporció és la relació
harmònica de grandària de les
diferents parts del cos entre elles i
amb el conjunt.
Aquest concepte va donar lloc a la
creació de prototips de bellesa
ideal, regulats mitjançant un
cànon que sol utilitzar com a
unitat de mesura la longitud de
l'eix del cas, en funció del qual
s'estableix les mesures de la resta
del cos.



A la izquierda, el Doríforo de Policleto (s. V
a.JC.). A la derecha, el Apoxiomenos (copia
romana del original de Lisip, del s. IV a.JC.).





Romànic, Sant Clement de Tahull.





El modulor Le Corbusier


Estructura de la cara.
Per fer un retrat, convé aplicar un
esquema tipus que, comparat amb
qualsevol fisonomia, ens ajuda a
dibuixar-la analitzant-ne les
diferències. Aquest esquema es
basa a establir els eixos
fonamentals de la cara i la relació
prefixada de mesures entre els
eixos.





 2a Activitat
Autoretrat. Exercicis d'execució
ràpida d'encaix i d'entonació a
partir de fotografies.




Les proporcions del cap humà.
» Traça les línies d'encaix amb el llapis HB.
» Dibuixa les formes generals de manera esquemàtica.
» Comprova que les proporcions d'ulls, nas, boca, etc. són correctes.
» Dibuixa els detalls.



4a a 6a SESSIÓ. “The Family of Man”. Esbossos al diari personal. Autoretrat a través de la família. Tècnica mixta.
Exemples de l'exercici









7a SESSIÓ  Qüestionaris, exposició oral i visual dels treballs.



AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ DELS APRENENTATGES ADQUIRITS

Després de realitzar l’activitat som o és capaç de:

Si
 A vegades
No
Cercar informació per resoldre problemes.




Realitzar correctament una exposició oral i visual.




Elaborar esbossos i idees per resoldre el problema




Realitzar una activitat creativa i correcta al problema plantejat.



Publicar el treball realitzat, informació i idees al diari o blog personal.




Participar activament a l´aula.







Bibliografia

- Edwards, Betty. Aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro, Barcelona Ed. Urano, 2000.
- Ching, Francis D. K .Dibujo y proyecto, Barcelona, Ed. Gustavo Gili 2002.
- Ed. Santillana. Educació plàstica 4 ESO. Núñez, L., Barcelona.
- http://blocs.xtec.cat/tapissos/index/
- Ed. Cruïlla. Educació visual i plàstica 4t Eso. Calvo , V., Oliva, J. Barcelona 2008.

No hay comentarios:

Publicar un comentario