.


Assignatura d'Educacció Plàstica i Visual 4t ESO

sábado, 2 de julio de 2011

TEMA 4. LA SEGONA PELL. LA MULTIPLICACIÓ DE LA IMATGE

Unitat didàctica 4. La segona pell. La multiplicació de la imatge.

1a SESSIÓ. Explicació teòrica dels conceptes.

La multiplicació de la imatge

· La imatge seriada: l'estampa.

Una estampa és una obra gràfica original que ha estat feta per un artista a
partir d'una planxa o matriu que es trasllada a un paper un nombre
determinat de vegades. Les tècniques per a la realització d'una estampa
comprenen la creació de la matriu, el processat i l'estampació.
Una vegada elaborada la matriu, l'artista o l'editor estableix per endavant
un nombre d'exemplars que s'han d'estampar. Totes les estampes
produïdes a partir d'una matriu es fan en una o diverses sessions
d'estampació, i presenten idèntiques característiques pel que fa al format
del paper, el color de les tintes i el mètode utilitzat. El conjunt d'estampes
que es fan així s'anomena tirada.
Cada exemplar de tirada s'identifica amb un número de sèrie, que consta
de la indicació del nombre d'exemplars estampats a partir de la matriu i de
l'ordre que cada exemplar concret ocupa dins l'edició.


“Ni més ni menys”,
Estampa número 41 dels Capritxos,
Francisco de Goya Lucientes.





· El gravat. Gravat en relleu i al buit.

El gravat és el procediment d'estampació
per excel·lència; consisteix en la creació de
imatges a partir de talles o incisions que un
gravador efectua sobre una planxa o matriu.
Les diferents tècniques es poden classificar
en funció de la manera en què es crea la
matriu i el sistema d'estampació que
s'utilitza.

L'estampació en relleu és una tècnica de gravat
sobre planxes de fusta o linòleum. El gravat amb
fusta s'anomena xilografia, mentre que el gravat
amb linòneum rep el nom de linografia.
La planxa es treballa tallant i buidant els espais
en blanc, mitjançant gúbies, ganivetes i burins,
de manera que la imatge que es vol estampar
queda en relleu. Les parts en relleu retenen la
tinta i s'impremiexen en l'estampa.


xilografia



linografia


L'estampació en buit o
calcografia és una tècnica de
gravat sobre planxes de metall.
Per generar la imatge primer es fa
incisions o solcs en la planxa de
metall seguint el dibuix; després
s'entinta la planxa i s'estampa en
el paper les línies o àrees que en
la planxa s'han enfonsat.

Tècniques directes. El
gravador dibuixa sobre
la planxa amb una eina
metàl·lica punxant.

· Amb burí. S'utilitza aquest
instrument per traçar línies i
fer puntejats i incisions



· Punta seca. S'utilitza un punxó
amb el qual l'artista dibuixa
directament sobre la planxa.



· Mà negra a mezzotinta. Primer es treballa la
planxa sencera amb la granejadora per aconseguir
una textura rugosa homogènia. Després, es fa el
dibuix i s'obtenen blancs allisant la planxa amb el
brunyidor.



Tècniques indirectes.
Fan servir el poder
corrosiu d'un àcid per
crear la planxa.

· L'aiguafort. S'utilitza per fer gravats amb línies.
Consisteix a aplicar a la planxa una capa de vernís
resistent als àcids sobre la qual l'artista dibuixa. Els
traços dels dibuix aixequen la capa de vernís. La
imatge es grava sobre la planxa quan s'introdueix en
àcids corrosius, que ataquen el metall ales zones
aixecades pel dibuix.


· L'aiguatinta. S'utilitza per fer àrees tonals. Consisteix a
empolsar sobre la planxa resina en pols que s'escalfa i s'adhereix
al metall. Els intersticis que queden al descobert entre els
diminuts grans de resina són atacats per l'àcid.




· Tècniques d'estampació planogràfica. Pop Art.

L'estampació en pla, com hem dit al principi, no és un procediment de gravat, perquè, tal com indica el seu nom, la matriu no experimenta cap tipus d'alteració. Tanmateix, sí que és un procediment d'estampació per fer obres gràfiques originals a partir d'una planxa.

· La litografia. Aquesta tècnica consisteix a utilitzar com a matriu una pedra
calcària, que rebutja la tinta excepte a les zones que han estat tractades amb
llapis o tinta especials.




· La serigrafia. En aquesta tècnica no s'utilitza planxa o matriu alguna, sinó una simple trama o
tamís, al través del qual passa la tinta i imprimeix el gravat.




L'Art Pop va ser un important moviment artístic del segle XX que
es caracteritza per l'ocupació d'imatges de la cultura popular preses
dels mitjans de comunicació, tals com a anuncis publicitaris,
còmic, objectes culturals «mundans» i del món del cinema.
El Pop Art també es va apropiar de les tècniques de la producció
massiva, basades en la fotografia, el disseny gràfic i la impremta.
A principis de 1960, el nord-americà Andy Warhol va portar
aquesta idea una mica més lluny en adoptar la tècnica de la
serigrafia, capaç d'imprimir centenars d'estampes idèntiques
d'ampolles de Coca Cola, llaunes de sopa Campbell i altres
objectes representatius de la cultura consumista.


Campbell's soup cans, Andy Warhol


Marilyn, Andy Warhol


· L'estampació digital.

El desenvolupament de les TIC (Tecnologies de la
Informació i la Comunicació), ha obert noves possibilitats
per a la creació i reproducció seriada d'imatges amb
l'aparició de l'estampa digital.
Es podria definir com a estampa digital, a tota aquella
imatge múltiple generada des d'un ordinador i estampada
sobre el suport tradicional del paper mitjançant les noves
tècniques d'impressió digital.

En el procés de creació d'una estampa té tres
fases:
· Generació d'un arxiu digital per mitjà de
captura prèvia i/o programes de dibuix i
tractament de la imatge.
· Manipulació i transformació de l'arxiu.
· Transferència de la imatge a un suport físic.




· El Stencil Art. Obey Giant i Bansky.

El stencil art és el
gravat ràpid de
dibuixos en parets a
través de plantilles i
aerosol.







Obey Giant és un artista i
dissenyador gràfic nordamericà,
famós pels seus
adhesius amb la imatge del
lluitador televisiu André el
Gegant i pels seus dissenys
que prenen elements del
cartell de propaganda política
de mitjan el Segle XX




De Banksy, sobrenom pel qual es
coneix a l'artista del grafiti més
reconegut dels últims temps, se sap
poc o gens, solament l'hi coneix
gràcies a les seves obres carregades
de critiques àcides a el
‘establishment’ o pels seus missatges
políticament subversius que transmet
a través dels seus stencils.





Debat sobre el consum de roba i d'icones populars.
· Quin tipus de productes consumim? Coneixem l'origen de la seva fabricació?
· Penses què les icones populars afecten a la nostra manera de comportar-nos o vestir-nos?



2a SESSIÓ. · Recerca d' imatges sobre icones populars i descàrrega d'arxius. Elaboració d'idees al diari.

Annex del tema

Silvia Prada Artista i
il·lustradora resident a
Barcelona. Els seus
treballs estan basats en
l'estudi de la cultura
contemporània i la seva
repercussió en els mitjans.







3a a 4a SESSIÓ. · Retoc en B/N, contrastant la fotografia amb el gimp. Composició repetint la fotografia (mòdul) i jugant amb els tons i trames que utilitzen els artistes del Pop Art. Desar i imprimir l'arxiu.

1) Obrir la imatge
2) Duplicar capa
3) Imatge/ Mode/ Escala de grisos
4) Color/ Aplicar llindar
5) Capa nova transparent
6) Eina de selecció color/negre
sobre la còpia de fons
7) Esborrar les parts del fons
8) Copiar i enganxar sobre la
capa transparent
9) Capa nova transparent
10) Eina de selecció color/blanc
sobre la còpia de fons
11) Copiar i enganxar sobre la
capa transparent
12) Capa transparent para el fons
13) Convertir imatge/ Mode/
RGB
14) Aplicar eina de farciment a
cadascuna de les capes
15) Desar cadascuna de les proves
amb diferents colors.
16) Obrir nou arxiu, copiar i
enganxar les diferents còpies















5a a 7a SESSIÓ. · Fotocopiar a un DIN A3 la fotografia contrastada. Mitjançant paper vegetal dibuixar i retallar les diferents tonalitats. Calcar sobre paper de polièster, retallar i crear quatre plantilles. Estampació sobre peça de roba amb corrons i pintura per a tela o realitzar
disseny amb acrílic sobre paper.

















8a SESSIÓ. Exposició oral i visual dels treballs.



AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ DELS APRENENTATGES ADQUIRITS

Després de realitzar l’activitat som o és capaç de:

Si
A vegades
No
Cercar informació per resoldre problemes.




Realitzar correctament una exposició oral i visual.




Elaborar esbossos i idees per resoldre el problema




Realitzar una activitat creativa i correcta al problema plantejat.




Publicar el treball realitzat, informació i idees al diari o blog personal.




Participar activament a l´aula.








Bibliografia

- Ed. Santillana. Educació plàstica 4 ESO. Núñez, L., Barcelona.
- Ed. Santillana. Guia i Recursos 4 ESO. Núñez, L., Barcelona.
- Ed. Cruïlla. Educació visual i plàstica 4t Eso. Calvo , V., Oliva, J. Barcelona 2008.
- Ed. Teide. Dibuix 1r. Conde, Ángel, Barcelona 1993.
- http://personal.telefonica.terra.es/web/tallergrabado/index.html
- http://antiguo.itson.mx/laboratorios/artesvisuales.htm
- http://www.oya-es.net/reportajes/litografia.htm
- http://www.fotonostra.com/glosario/popart.htm
- http://www.lichtensteinfoundation.org/frames.htm
- http://es.wikipedia.org/wiki/Shepard_Fairey


No hay comentarios:

Publicar un comentario